15 april 2024

S.v. ROAC 1 verliest wederom van Amsterdamse concurrent

ROAC lijkt de aansluiting met de top 4 verloren te hebben na een nieuwe nederlaag tegen een Amsterdamse concurrent. Bij nummer 3 Swift werd met 2-0 verloren. Omdat TABA verrassend van koploper Sporting ’70 won is het gat met TABA opgelopen tot 6 verliespunten. Met nog 5 speelrondes op het programma lijkt dat een te groot gat.

Vorige week werd al nipt verloren van WV-HEDW en 2 wedstrijden daarvoor werd ook al met minimale cijfers van KDO verloren. Het betekent dat ROAC 3 nederlagen heeft moeten slikken in haar laatste 4 wedstrijden.

Gisteren in Amsterdam moest ROAC het doen zonder de geblesseerde Matty van Benten en de door werkverplichtingen afwezige Loek van As. ROAC had het pittig vanaf de eerste minuut. De individuele kwaliteiten bij Swift, vooral de centrale opkomende verdediger plus hun buitenspelers en backs op de flanken, zorgden ervoor dat Swift al snel gevaarlijk kon worden. Net op tijd kon er geblokt worden en anders stond doelman Tijn van der Geest in de weg. Maar duidelijk was dat Swift de dienst uitmaakte.

ROAC zou meer grip krijgen op Swift gedurende de eerste helft en zou daardoor de angel er enigszins uit kunnen halen bij de thuisploeg. De ruimtes bleven echter groot achterin bij ROAC waardoor Swift gevaarlijk bleef met hun snelheid. Toch had ROAC ook zo maar op voorsprong kunnen komen. Uit een vrije trap kopte Wessel van der Poel snoeihard op de lat. Vlak voor rust werd de ban alsnog gebroken door Swift. Een individuele actie van de linksbuiten ging vooraf alvorens een schuiver werd geproduceerd. Van der Geest zag de bal onder zijn lichaam in het net verdwijnen: 1-0.

Na de thee begon ROAC heel sterk. ROAC kroop meer uit haar schulp en al snel had de 1-1 op het scorebord moeten staan. Een fraaie aanval belandde bij Jim van der Meer die Jay Koek bij de tweede paal een enorme kans bood. Van dichtbij schampte Koek de bal waardoor hij voorlangs ging.

ROAC bleef dominant maar moest blijven waken voor de aanvallers van Swift. ROAC kwam goed weg toen de rechtsbuiten werd weggestoken maar gehaast naast schoot. Ondertussen werd het een slijtageslag, ROAC ging meer risico nemen en de ruimtes werden groter en groter. Helemaal toen beide teams vanaf de 65e minuut verder moesten met 10 man. Tanno van der Pouwkraan en de rechtsbuiten van Swift kregen mot met elkaar, zonder dat er echt wat gebeurde, maar de referee was er niet van gediend en toonden beide spelers de rode kaart.

ROAC probeerde om de gelijkmaker te forceren. Pogingen van afstand, veel corners en vrije trappen maar af en toe ook prima aanvallen brachten ROAC echter niet het gewenste doelpunt. Op de counter, vlak voor tijd, kreeg Swift al de kans om het duel op slot te gooien maar werd de lat nog geraakt. In de 93e minuut zou het wel raak zijn. De spits kwam 1-op-1 met Van der Geest en hij werd onreglementair afgestopt door de doelman. Van der Geest kreeg geen kaart, maar moest wel zien hoe vanaf 11 meter de wedstrijd definitief op slot werd gegooid: 2-0.

ROAC speelt nog 4 wedstrijden, daar waar veel ploegen nog 5 wedstrijden moeten afwerken. ROAC kans niets anders doen dan haar eigen wedstrijden proberen te winnen en hopen op misstappen van TABA om nog in aanmerking te komen voor een periodetitel.

Opstelling ROAC: Tijn van der Geest; Jim van der Meer, Freek Heemskerk, Mitchel Boere, Tanno van der Pouwkraan; Joost van der Geest (46. Lars van der Poel), Wessel van der Poel, Jay Koek (75. Freek van Zeil); Bart Hogenboom, Yoek Bentvelzen, Thijs van Seggelen.