27 april 2024

Seizoen lijkt klaar voor s.v. ROAC 1 na opnieuw gelijkspel tegen DIOS 1

Dat het heel lastig zou worden om nog over TABA heen te gaan en daarmee de gewenste vierde plek nog over te nemen, rechtgevend op nacompetitie, was reeds bekend. Maar na gisteravond lijkt het helemaal een utopie nadat er wederom niet van DIOS gewonnen werd. Net als in de uitwedstrijd werd er met 1-1 gelijkgespeeld tegen de laagvlieger.

Speelde ROAC dan zo slecht? Nee niet eens, alhoewel hij ook niet de boeken in zal gaan als de beste wedstrijd van het seizoen. Maar net als in Nieuw-Vennep was een gelijkspel een eerlijke afspiegeling van de verhoudingen binnen de lijnen. Het is eigenlijk een groot raadsel waarom DIOS met deze ploeg tegen degradatie strijdt.

De wedstrijd was dus van zondag naar donderdag verplaatst, maar gisteravond zal menig speler en supporter zich hebben afgevraagd of dat wel zo slim was. Het water kwam met bakken uit de hemel en maakte de omstandigheden op het tweede veld nog net even wat onaangenamer. Toch was het fel van beide kanten vanaf de opening. Het spel ging op en neer zonder dat er grote kansen werden afgedwongen. ROAC kwam na 25 minuten wel op voorsprong. Een knappe aanval eindigde bij de opgekomen Loek van As die strak voorgaf. Van dichtbij werd hij in eigen doel geschoven door een verdediger van DIOS: 1-0. Niet veel later had ROAC de 2-0 voor het intikken. Wederom een prima aanval waar de buitenspelval nipt werd ontlopen. Bart Hogenboom koos uiteindelijk voor een breedtebal die nog met een teen kon worden weggewerkt.

In de slotfase van de eerste helft nam DIOS het heft in handen. ROAC was slordig in deze fase en DIOS profiteerde maximaal bij de 1-1. Het ging mis in de Ripse opbouw en DIOS wist ex-prof Cerezo Hilgen te vinden die vervolgens van dichtbij raakkopte. Een minuut later ontsnapte ROAC aan de 1-2, nu werd van dichtbij de bal gemist waardoor hij naast het doel van Tijn van der Geest belandde.

Na rust werd het spel er niet per sé beter op, maar zat er genoeg tempo in. Alleen de scheidsrechter deed zijn best het tempo eruit te halen door te fluiten voor overtredingen die verder niemand op het veld en langs de lijn zag. Het zou DIOS ook een handvol vrije trappen rondom het zestienmetergebied oplveren, maar de cadeautjes werden keer op keer in de muur getrapt.

Ondertussen zouden beide teams genoeg mogelijkheden afdwingen om het duel naar zich toe te trekken. Jay Koek raakte twee keer de lat, waarvan zijn eerste van een meter of 30 een beter lot verdiende. Maar DIOS raakte op haar beurt de paal en kopte een vrije trap net naast. Vervolgens moest de doelman van DIOS zich strekken voor pogingen van Yoek Bentvelzen en Matty van Benten en had Hogenboom bij een corner de kans op de 2-1, maar de buitenspeler kreeg hem van dichtbij naast het doel. De grootste kans zou DIOS vlak voor tijd nog krijgen. Na een vlotte aanval werd er van dichtbij naast het Ripse doel geschoten. Eindstand bleef daarmee 1-1. Dat betekent dat gat met TABA opliep naar 5 punten, waar TABA nog een wedstrijd meer te goed heeft ook. Normaal gesproken is dat een gelopen race.

Komende twee zondagen wordt er niet gevoetbald. Op 12 mei reist ROAC af naar Aalsmeer voor de laatste uitwedstrijd van het seizoen.

Opstelling ROAC: Tijn van der Geest; Jim van der Meer, Freek Heemskerk, Mitchel Boere, Loek van As (76. Thomas van Veen); Matty van Benten, Wessel van der Poel, Jay Koek; Bart Hogenboom, Yoek Bentvelzen (80. Freek van Zeil), Thijs van Seggelen.